4.3.1 Garancija
Kristinka Vuković Sonja Kermat Urška Juršev, Boštjan J. Turk
Garancija je vezan na blago, za njeno specifično obravnavo pa je pomembna presoja, ali gre za kupca potrošnika. To ureja posebna zakonodaja, ki je predstavljena v PRAVNEM VIDIKU članka. Temu sledi DAVČNI VIDIK, poslovni dogodek oblikovanja rezervacij za garancijska popravila in njihova poraba, pa je prikazan v PRIMERIH KNJIŽENJ.
Novosti vezane na PRAVNI VIDIK izvirajo iz: Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) nadomešča Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot). Dopolnitve v članek v skladu s spremembo zakona je vnesel Boštjan J. Turk. Najdete jih pod PRAVNI VIDIK in so označene z grafičnim znakom za opozorilo (!).
PRAVNI VIDIK
Če je prodajalec kakega stroja, motorja, aparata ali drugih podobnih stvari, ki sodijo med tako imenovano tehnično blago, izročil kupcu garancijski list, s katerim proizvajalec jamči za brezhibno delovanje stvari v določenem času, šteto od njene izročitve kupcu, stvar pa ne deluje brezhibno, lahko kupec zahteva tako od prodajalca kot od proizvajalca, da jo v primernem roku popravi ali, če tega ne stori, mu namesto nje izroči stvar, ki deluje brezhibno (481. člen Obligacijskega zakonika).
Prodajalec odgovarja za stvarne napake, ki jih je stvar imela, ko je nevarnost prešla na kupca, ne glede na to, ali mu je bilo to znano ali ne. Kupec je dolžan prejeto stvar na običajen način pregledati ali jo dati v pregled, takoj ko je to mogoče, in o očitnih napakah obvestiti prodajalca v 8. dneh, pri gospodarskih pogodbah pa nemudoma, sicer izgubi pravico, ki mu gre iz tega naslova (458. in 461. člen Obligacijskega zakonika, glejte 458. člen OZ in 461. člen OZ).
Stvarno napako lahko potrošnik uveljavlja pri nakupu kateregakoli izdelka, če izdelek ne deluje, nima lastnosti, ki bi jih moral imeti, ali kako drugače ni skladen s pogodbo.
Potrošnik lahko od prodajalca najprej zahteva popravilo ali zamenjavo blaga z novim in brezhibnim (izbira bo, razen v določenih primerih, na strani potrošnika). Če prodajalec tega ne bo izpolnil, potrošnik lahko zahteva sorazmerno znižanje ali vračilo celotne kupnine (odstop od pogodbe).
V primeru neskladnosti blaga, ki se pokaže v manj kot tridesetih dneh po njegovi dobavi, ima potrošnik pravico do zavrnitve – v tem času lahko odstopi od prodajne pogodbe in zahteva vračilo kupnine, ne da bi moral predhodno zahtevati…